tisdag 12 maj 2009

Kurs och kurs kan bli lite för mycket...

När man inte haft valp på länge, så är det så mycket man vill göra... Idag har det varit en sådan dag.

Det började med att Iza fick följa med mej på jobbet eftersom vi skulle på valpkurs kl 10.00. Hon blev jätteglad när hon såg att vi skulle in på mitt jobb (vad det nu är för roligt med det förstår jag inte, för hon ligger bara under skrivbordet och sover), rusade in och hälsade glatt och blött på alla mina kollegor. När vi skulle gå, satt mina arbetskamrater i fikarummet och fikade, så jag gick förbi där och sa "hejdå". Blev kvar en liten stund och naturligtvis så skulle jag ju ha tagit ut Iza direkt, men ibland tänker man ju inte, så det blev en pöl på golvet där. Det har inte hänt på flera månader.

Vi for ut på klubben och där rastade jag henne ordentligt innan vi satt igång och träna. Idag stod inkallning med störning på schemat och lilltjejen är så duktig. Eftersom jag har tänkt tävla i lydnad och ev bruks så är jag ganska petig redan nu med att hon ska sitta rakt och ha fart när hon kommer, och hon klarade det galant. En gång tjuvstartade hon, så vi tränade några gånger på bara sitt - stanna kvar.

Hon har börjat kunna koncentrera sig lite längre stunder åt gången nu, och det är ju kul. Mellan träningspassen så körde vi lite agility eftersom agilityplanen var alldelens bredvid.

En trött Iza åkte hem vid 12-tiden och fick välbehövlig vila, men på eftermiddagen efter jobbet stod kurs nr 2 på programmet. Utställningsträning. Det gick inte bra. Hon hade fått för mycket idag och det var bara hopp och skutt. Hon kunde inte stå still en sekund. Så efter 20 minuter fick hon gå och lägga sig i bilen, för hon orkade inte och jag blev lite irriterad och då är det dags att lägga av.

På torsdag har vi avslutning på valpkursen och då ska vi ut och spåra. Vi ska försöka att Monika lägger ett spår till Iza, så får vi se om hon fattar det, eller om hon tror att hon bara ska spåra mina spår. Vi får se hur det går. Jag återkommer med rapport.

Ha en bra kväll

2 kommentarer:

mari sa...

Späckat dagar hos er tror jag :)
Dagarna går fort och snart så ses vi!!!!

Kram

Marie-Louise sa...

Jaa, snart är jag på väg söderut och det ska bli så roligt. Du ska få se att när du ser Iza så kommer du att ångra att du inte behöll henne. Hon är helt underbar att jobba med och dessutom har hon en så snygg färg på pälsen, ljusa fina sommarslingor i den mörka pälsen, ursnyggt...