lördag 2 maj 2009

Izas första spår...



.............................................................................
Idag har det varit ett underbart sommarväder... 19 grader och myggfritt... helt otroligt. Har varit ute på en lååång prommis på morgonen. Därefter åkte vi till klubben för att träna lite. Jag körde hopp enligt lydnadsettan och det gick riktigt bra (ibland kanske man går lite för fort fram), men jag ansåg att hon skulle kunna klara det, eftersom hon kan sitt - stanna kvar, hon kan hopp och hon kan utgångsställnig. Nu satte vi ihop det och det gick jättebra. Vi gjorde det två gånger och det gick fint båda gångerna.
Efter träningen skulle jag gå upp till klubbstugan en vända, och blev förskräckt. Torpet har varit uthyrt under 30 april- 2 maj. Det såg för bedrövligt ut. Krossade flaskor och tomburkar, över hela parkeringen och uppfarten. Med oro gick jag in i klubbstugan... och där var det om än ännu värre. Det såg ut som ett slagfält. Ringde till Monica som kom. Hon fotograferade förödelsen. Efter en stund kom ett gäng ungdomar och skulle städa. Vi poängterade att allt glas på marken måste bort... det är en hundklubb, och hundarna kan skära sig...

Jag åkte hem och återvände vid 2 tiden. Då var det uppstädat på gården och undanröjt inomhus, men golven var inte rengjorda, inte heller köket... De som hyrt torpet kommer att få bakläxa på detta.

Vid 4-tiden ringde Monika. Hon skulle ut och spåra med Micke och Sara och jag och Iza hängde på. Även Anna Lena med Stjärna hängde med.

In med spårlina, spårsele och gummistövlar + Iza i bilen och så iväg igen.

Jag la ett kort ca 75-100 meter rakt valpspår. Gjorde ett bra avstamp och gick med pyttesteg.
Efter ca 10 meter en liten bit frolic och efter ytterligare 5-6 meter en till... Iza tog upp spåret bra, hon gick verkligen med nosen i backen, visste inte riktigt vad hon skulle göra, men följde spåret och hittade en godis... följde en bit till... en till godis.... fortsatte en bit, stannade kollade runt och jag väntade ut henne. Efter en stund tog hon upp spåret igen och efter ett tag kom vi fram till slutet och hon fick ta sitt gossedjur och massor med beröm. Det kan nog bli en bra spårhund av Iza... hoppas det.

Har också hunnit bjuda Danne, Johanna och Linn på middag mellan varven.. Men flickorna kan inte vara här så länge eftersom de är lite allergiska mot hundarna. Efter ett tag så började Linn bli röd i ögonen och det var dags för dem att fara hem.

Danne har varit hemma sedan i torsdags, men jag har inte sett så mycket av honom. Han har ju en hel del kompisar här och det är klart att det är roligare att träffa dem än att sitta och surra med morsan. Men vi får ju träffas mer när jag kommer ner.

2 kommentarer:

Evelina sa...

Kul att spåret gick bra! Väntar på bilder nu :)

Kanske inte ska nämna att det är mina klasskompisar som hyrt torpet under förra veckan. Jag kunde ana hur det skulle se ut..

Marie Louise sa...

Nää, det ska du nog hålla för dej själv.... men dom fick visst åka dit och städa mer idag.