tisdag 6 april 2010

Skräckens morgon

Det värsta (nästan) som kan hända mig är att jag måste gå till tandläkaren. Jag har under en tid haft en trasig krona i höger nederkäke, strax före påsk så lossnade kronan och pelaren som den suttit på var lös, men jag kunde inte ta bort den.. Detta har jag gått med hela påsken och våndats för att nu måste jag till tandläkare.

I morse tog jag mod till mig och ringde. De informerade om att de hade dropp in mellan 8 och 9.30 för akuta problem. På skälvande ben och likblek i ansiktet steg jag in på Folktandvården kl 7.55. Det var redan många före mig, hur skulle detta gå - jag skulle vara tvungen att VÄNTA och det när något jag inte brukar klara av. Efter 10 minuter högst brukar jag halvrusa ut från väntrummet för att sedan åter få ringa och få en ny tid och tala om att jag inte klarar av att vänta. Nu satt jag och intalade mig själv att jag måste vänta, och jag fick verkligen träna på det. Kl. halv 9 kom en sköterska och hämtade mig. Tandläkaren var en tjej som jag haft på valpkursen som jag hade i höstas.. en hurtig tjej.. och jag var tvungen att dra hela historien om hur tandläkarrädd jag är...

Nåväl, jag kom ner i stolen och efter viss tvekan öppnade jag munnen. Jag hade trott att de bara skulle plocka bort den lösa pelaren och sedan kanske lägga i någon provisorisk fyllning, så skulle jag få gå därifrån med en ny tid. (Provisoriska fyllningar brukar hålla i åtminstone 5 år). Men icke.... här finns inget att göra sa hon... bara att plocka bort hela tanden.... HJÄLP.... det innebär bedövning, borrning, klyvning av det som är kvar mm mm mm..... Jag döööör...

Men jag dog inte, jag överlevde och ingen har väl sett någon som varit så glad som jag när jag fick betala 1000:- och gå därifrån...

Nu har bedövningen börjat släppa och jag har värk. Måste nog stoppa i mig en alvedon.

Men jag känner mig ganska stolt.... jag klarade det...

3 kommentarer:

Marie-Louise sa...

Hejja hejja! Vad strongt att du fixade det och stannade kvar. Jag har också tid till tandläkaren idag, har visserligen inte tandläkarsräck - men är orolig för att jag ska ha hål. Det är ju så dyrt! :))

Anonym sa...

Det är inte bara synd om dig DU HAR JU VARIT JÄTTEDUKTIG. Säkert riktigt mindfull :) / Gudrun

Anonym sa...

Har samma problem...så jag vet hur du känner det...jag har bitit bort en bit av en plomb i våras..och borde väl göra nåt...men så länge tandfan inte värker så farligt..så får det vara.
Du var duktig.
Ha det
Anna-Karin