lördag 20 juni 2009

Midsommardagen

Idag är den första riktiga sommardagen. Har varit i skogen och spårat i T-shirt...

Fick ett SMS vid halv 1 från Monika L: ska ut med Anna Lena och spåra, vill du hänga på?
Självklart hängde jag på. Det är alltid lärorikt att lägga spår när man har en duktig instruktör/domare med. Lämnade Mimmi till Egon och for iväg med Iza. Vi sammanstrålade hos Monika och åkte därifrån ut efter Nautanenvägen.

Väl där ute, så bestämde jag mig för att prova att lägga ett riktigt appellspår. 100 m + 100 m + 100 m. Två vinklar, två apporter + slutapport.

Vi lät spåren ligga ca 45 minuter innan jag tog ut Iza och selade på henne. Hon satte ner nosen i backen, hittade spåret direkt, gick jättefint, drog på bra och hittade första apporten utan problem. Sen kom första vinkeln och jag blev lite osäker var den var, Iza gick lite för långt, men kom tillbaka för att hitta spåret igen. Sen trodde jag hon var ute och seglade, men hon gick klockrent på nästa apport.
Vid andra vinkeln fick hon åter problem och denna gång tog det lite längre tid innan hon hittade spåret. Hon var tvungen att vila lite och bajsa, sen var hon på det igen och jag trodde igen att vi var ute på villovägar, men Iza gick rakt på slutapporten. Hon är så duktig min lilla piga. Men jag är inte lika duktig och Monika fick påpeka flera gånger att jag skulle sluta plocka med linan. Det är utmärkt att ha en instruktör med sig. Iza klarade med glans sitt appellspår, trots att det var så torrt i backen.

Därefter var det Anna-Lenas tur att spåra med Ztjärna. Ztjärna har varit lite osäker när Anna Lena själv lagt ut spåret, så därför ville hon själv lägga spåret. Det gick bra, men hon var lite osäker i början, men efter första vinkeln så gick det som på räls.

Sara hade också lite problem i den torra terrängen och blev trött, men hon fixade sitt spår. Och Micke-pojken var ju som en klippa i spåret. Han tog upp det direkt trots att Monica lät honom gå på lite från sidan.

När alla vovvarna gjort sitt jobb, så blev det en liten promenad med hopp och lek. Iza är ju lite försiktig med andra hundar och Ztjärna var ju ny för henne. I början höll hon sig till mig, men det tog inte lång stund förrän de andra hundarna var intressanta och hon skuttade med dem.

Det som jag trodde skulle ta ett par timmar tog betydligt längre tid. Tiden rusar ju iväg i skogen och när jag tittade på klockan var den redan halv 5. In med hundarna i bilen och så drog vi iväg till Monika på en fika.

Nu har jag varit och hämtat Mimmi, rastat henne en stund och tänker nog lägga mig i sängen med en bok, kanske ögonen faller igen för en stund, men då får de göra det....

Tack Monica och Anna Lena för en trevlig dag.

Vi hörs och syns...

Inga kommentarer: