torsdag 4 juni 2009

En lite virrig dag

Idag har det varit en rolig dag, lite virrig men rolig. Det har varit en väldigt lätt och skämtsam stämmning på jobbet. Gunilla och jag har tokat oss, skrattat hela dan och haft allmänt roligt. Jag tror att det är flyttstämmningen som gör att alla drar lite på smilbanden, för allt är huller om buller och den ena skolan efter den andra kommer och tejpar lappar på möbler och inredning som dom vill ha. Så nu står det TBS och SPS osv på alla grejer. Ibland har det blivit lite konflikter... det står TBS (Tallbackaskolan) på ena sidan av en grej och på andra sidan står det SPS (Sjöparkskolan), så de som flyttar får väl ta sågen med.

Kvällen har vi ägnat oss åt spårning. Jag var ut och la ett spår till Iza med 2 apporter och två vinklar, en höger och en vänstervinkel. Spåret var väl ca 300 meter.

Under tiden spåret låg till sig så var vi ut på klubben. Där hade Anna och Evelina avslutning på sin nybörjarkurs. Så vi kollade in de blivande tävlingsekipagen. Men när det var dags för fika med tårta så var jag tvungen att sticka för att ta spåret.

Det är en fröjd att se Iza i spåret. Hon vet precis vad som gäller så fort hon får på sig spårselen. Hon jobbar så intensivt och är så duktig. Måste nog stegra spåren lite nu. Ska kolla lite med Monica så jag inte går för fort fram. Och så måste vi jobba lite på apporterna. Hon har så bråttom att spåra, så hon duttar bara till apporterna. Det måste vi jobba på, så hon verkligen tar upp dem så jag kan få byta dem mot godis...

Nu är i alla fall lillgumman trött och har gått och lagt sig i sängen, väntar på att jag ska komma. Men det dröjer en stund. Måste borsta igenom Mimmis päls och klippa lite klor på henne. Kanske katternas klor också får sig en omgång.

Ha det gott!!
Vi hörs

4 kommentarer:

Yvonne sa...

Käck är också en duktig spårhund som har hög motivation. Han är som Iza, duttar hastigt på apporterna för att snabbt få fortsätta spåra.

Jag jobbade en hel del med apportplockning utanför spåret. Man har en hel hink med apportpinnar som hunden får springa och hämta åt en (som man lägger i en hink bredvid mig. Klicker är perfekt till detta. Käck blev vass på att snabbt tömma en hink. Jag körde detta hemma i köket en vinter, men när apporterna igen hamnade i spåret var de fortfarande inte så superintressanta. Det tar ju tid att stanna för att plocka upp dem! Käck höll desstutom lite väl hög fart i spåret med risk att missa både vinklar och apporter.

Eftersom jag bara har spår som aktivering spelade det ju egentligen inte så stor roll att markeringen inte var så bra. Fast ändå!

Men vilken förändring det blev när jag började med viltspår! Käck har betydligt bättre tempo och blir mycket spårnoga. Det märks också att det är mycket mer intressant med blodspår. Och att hitta en läcker klöv på slutet är verkligen en höjdare! Jag upplever också att han blir mycket mer trött av ett viltspår (som ju ligger mycket längre) än ett personspår. Kan rekommenderas!

Marie-Louise sa...

Jag har tänkt att vi ska prova på viltspår någon gång, men eftersom jag aldrig provat det så kan jag inte regler kring det. Jag måste nog läsa på lite. T ex hur man lägger spåret och hur länge det ska ligga osv. Har du några tips på literatur i ämnet?

Maria sa...

Hej!

Såg att du funderar kring viltspår, på SSRK's hemsida finns länk till reglerna.

För Anlagsklss (nybörjarklass) Ligger spåret 2-8 tim innan prov, det är 600m långt, 4 vinklar och ett bloduppehåll på en raksträcka dvs man drar bara klöven. I öppenklass ligger spåren 12-24 tim och har 2 bloduppehåll varav en i vinkel, samt en återgång. Man blodar och går sedan tillbaka i samma spår och vinklar av. Klurigt värre blir det för dom små ibland.

Skoj, men lite jobbigt att förbereda, med blod, klöv och liggtid. Vi går viltspår prov idag så håll tummarna =)

/Maria. Lava (anlag) och Donna (öppenklass)

mari sa...

Så det var päls och kloklippar dag hos er igår? det hade vi här hemma idag. I dag för tio år sedan kom vi hem från Skåne med Cita... tänk vad tiden går fort...
Hoppas lilla Mimmi kartar på sig!

Kram från oss