måndag 27 juli 2009

Furuvik

Idag har jag varit och hälsat på kusinerna i Furuviksparken. Det är minst 28 år sedan jag var där senast. Parken var förändrad... den var mycket mindre nu än vad jag tyckte tidigare. Jag hade Iza med men Mimmi fick stanna hemma. Iza uppförde sig riktigt bra, gick fint och skällde inte på allt och alla. Hon såg lite fundersam ut när hon såg chimpanserna, de var lite nyfikna på henne också. Bäst tyckte hon om kamelerna... de nosade på varandra och Iza böjde frambenen och bjöd in till lek, men de nappade inte på erbjudandet.
Det är trevligt att man får ta med hunden in i parken. Det enda man inte fick ta med hunden på var in i regnskogen och det var lika bra, för där fanns lösa ormar och det hade jag inte klarat. Lider av lite ormfobi. Inte heller till kängerurna fick man ta med Iza, så de såg vi inte heller. Köpte lite lotter och åt en glass och promenerade runt och hade det allmänt skönt i det varma vädret. Men det är tur att man inte har en massa ungar med, för det är inget billigt nöje att promenera runt i Furuviksparken. Inträde, parkering, en glass och lite lotter gick på 500:-. Då kan man ju tänka vad det skulle kosta för en barnfamilj, som vill åka alla åkattraktioner som finns.

Efter Furuvik var jag på stan en sväng, men det är jobbigt med alla människor och alla bilar som kör kors och tvärs... rondeller och trafikljus... nää tacka vet jag Gällivare... jag längtar faktiskt hem till skogen och lugnet...

Kommer hem nästa tisdag.... vi hörs

2 kommentarer:

Yvonne sa...

På Ölands djurpark får man också ta med sig hund. Det var väldigt roligt, både att se våra hundar och djurparksdjuren, som blev intresserade. Det blev riktigt spännande när en lejonhona spanade in Käck som tilltänkt lunch och tog ett jättesprång rakt emot oss! Pang! Väldigt skönt att det var en tjock glasruta mellan oss och henne... Käck upptäckte inte dramatiken, men de människor som stod intill tyckte det var väldigt spännande och få se ett lejon in action.
Ha en fortsatt skön semester!

mari sa...

Hejhej!

Nu väääntar vi tills imorogn och erat besök!! Kameran ska vara nyladdad så lilla iza får fastna på bild den här gången :)

Om du läser det här innan du åker så ring mig för du ska få en annan vägbeskrivning! Min mobil är urladdad så ring 0173/61056 el 60215

kram Mari