tisdag 7 april 2009

Problem

Jag har problem med Izas vänstra öra. Det står rakt upp och vill inte vika sig. Har försökt limma, men det blev så kladdigt. Har försökt tejpa, och det fick sitta kvar ett tag (hon har fått bort det i natt). Nu ska jag ge det en sista chans att limma med textillim (fick tips på att den gröna tuben var bäst). Är det någon annan som har något förslag... allt mottages tacksamt, såvida det är oskadligt för Iza. Fungerar inte det, så får vi väl lägga utställningskarriären på hyllan. Jag som precis börjat tycka att utställning är ganska roligt.

Var ner i lokalen i går kväll och tränade lite med Iza. Nu har hon fått upp ögonen för att tunnlar är skitskoj. Hon sprang som en besatt, runt runt i tunneln, säkert 15 varv innan hon stannade upp. Jag kunde inte annat än stå och skratta åt henne. Försökte få henne därifrån för att träna lite slalom och vips så var det lika roligt, det gick snabbt men inte alltid rätt. Hon hade i alla fall jätteskoj. När hon lugnat ner sig lite, så ville jag träna balansbommen. Från bortre sidan går det jättebra att gå upp och springa över, men att starta från sidan mot dörren vill hon inte veta av, trots att jag lockar med godis, jag fattar inte varför hon gör så. Någon som som kan ha en förklaring på varför det går jättebra från ena hållet, men inte från det andra?

Nää, nu måste jag sticka iväg och jobba.

Hör av er om ni har tips på hur jag ska få Izas öra att tippa över så där sött som hon ska ha det egentligen.

3 kommentarer:

Yvonne sa...

Är tyvärr ingen öronexpert. Käck har begåvats med en uppsättning synnerligen snygga öron och det är inte alls min förtjänst.

Vår dvärgpinscher har vad som betecknas som "slarviga" öron. De står ibland, hänger ibland framåt och ibland åt sidan. Jag gjorde ett försök med tyngder i öronen när han var yngre men var inte tillräckligt ihärdig. Brukar även massera dem ibland, men mest för att det är mysigt.

Däremot vet jag att hundöron kan vara väldigt flaxiga i samband med tandömsningen. Jag antar att Iza byter tänder för fullt nu?

På DPs brukar man tejpa ner öronen. Det med tejp i öronspetsarna och sedan dra tejpen under hakan, alltså från öra till öra. Ja, det ser ganska galet ut. Schnauzerfolket brukar använda textillim. Shelties ser man ofta med häftmassa eller tuggummi i öronen. Vad som är bäst vet jag inte. Mari kanske har koll?

När det gäller agilityträningen är det ju bäst att vara försiktig med valpar. Om jag vore som dig skulle jag lyfta ner balansnedfarten på backen och träna in ett stabilt kontaktfältsbeteende. Ha inte bråttom med att ta hela balansen. Det är då lätt få en ivrig hund med slarviga kontaktfält.

Att ta två pinnar slalom är inte heller så fysiskt krävande. God grundträning där hunden lärt sig springa in i slalomen rätt väg från olika håll och avstånd är mycket värdefullt längre fram.

Ska bli roligt att se Iza på agilitybanorna framöver. Vi kanske får satsa på ett framtida Jomgardenlag? =)

Marie Louise sa...

Tack för tips, det har ramlat in en del på min mejl. Just nu provar vi med häftmassa. Dels så syns det inte och så sitter det bra. Tandömsningen är över, så jag kan inte skylla på den. Möjligtvis att det är löp på gång, men det verkar inte så heller.
Agilityträningen är bara på lek än så länge och slalom är det bara ingången jag tränar, men hon springer själv slalom på 4 pinnar. 4 pinnar är den kortaste slalom vi har. Vi har ju bara tillgång till en liten lokal där vi endast har några få hinder. Vi bekantar oss mest med hindren. Men att lägga ner balansbommen var ju ett bra tips för att få kontaktfälten befästa tidigt. Det blir till sommaren som vi börjar träna lite mer (dock fortfarande mest på lek)
Det skulle ju vara kul med ett Jomgarden Norr-lag. Vi har ju din nya stjärna, Engla, Freiya och Iza. Det skulle ju bli ett kanonlag.

Yvonne sa...

Ja, det låter som ett kanonlag! Jag hoppas i alla fall att vår lilla tjej ska bli en duktig agiityhund längre fram.
Lycka till med öronen.