måndag 16 mars 2009

Utställningsdebut

Så var utställningsdebuten för både Iza och mig avklarad.
Gårdagen började kl. 04.15, efter en snabb kopp kaffe, lite nyponsoppa, tvätt och tandborstning, och hundrastning, hoppade jag och iza i bilen för att bege oss till Boden. Bedömningarna började kl 9 och eftersom jag är oerfaren och inte riktigt visste vart vi skulle hålla till, så ville jag vara ute i god tid. Resan ner gick bra, vi såg rävar, tjädrar (massor) och ett rådjur. Nåväl, vi kom fram till Boden kl. 8 och jag hittade direkt dit vi skulle. När jag köpt katalogen, såg jag att vi gick ut som andra hund. Endast en världsvan Beardes före oss.

Jag såg att de andra tränade, så jag tänkte att det är väl så man ska göra.... jag försökte träna med Iza också, men hon var så stressad av situationen, så hon höll på att krypa ur skinnet. Ojoj, tänkte jag, hur ska detta gå. Det var massor med folk och hundar och trångt i lokalen, så jag tog ut Iza i bilen, så hon fick vila lite. Strax före 9 rastade jag henne och så gick vi in. Det var lite lugnare i lokalen nu. Beardisen före oss var superduktig, gick perfekt och ställde upp sig perfekt.

Nu var det vår tur... jag gick in med Iza, hon hälsade fint på domaren. Han tittade och kände på henne och stod så stilla och fint, kollade tänderna.. inga problem. Sen fick vi gå/springa fram och tillbaka. Iza sprang så fint bredvid mig och tittade på mig (helt fantastiskt fint). Därefter skulle vi då ställa upp snyggt framför domaren, inga problem. Iza ställde sig så snyggt med nosen mot mig och tittade upp, som om hon aldrig gjort annat. (Mari, är detta beteende på utställning kanske framavlat???) Domaren satt och talade om för ringsekreteraren vad hon skulle skriva och jag hörde ingenting av det, såg bara att hon började plocka olika rosetter... en lila och en rosa/gul... då förstod jag att domaren tyckte nog om Iza.. Det blev ett hp och bir-valp.

Följande stod att läsa på kritiken: Utm. typ, men får inte bli mycket större. Bra huvud. Korrekt bett. Bra öron. Utmärkt hals och överlinje. Typiska vinklar fram och bak. Välansatt svans. Välprop. för åldern. Bra benstomme och hasor. Rör sig typiskt. Utmärkt päls och färg.

Det var väl en bra kritik....

Nu blev det en låååång väntan på gruppfinalen. Men vi hade träffat Eva Wuopio och hennes hundar, samt Lisa (som jag inte kände tidigare) som också har en Berger och bestämde att vi skulle åka ut i skogen en stund, så att hundarna fick rusa av sig lite. Det är första gången som Iza träffar en annan Berger... men hon var lika försiktig som vid andra hundmöten, efter ett tag, så sprang hon i alla fall lite ifrån mig och ville vara med de andra och leka.

Kvart i 4 var det klart för gruppfinaler. I grupp 1 (som vi tillhör) var det bara två hundar som kvalificerat sig (ingen sheltie). Det var Iza och en schipperke.. Det blev schipperken som gick vidare. Men jag är ändå helnöjd med vårt resultat.

Jag var nu ganska trött och orkade inte stanna kvar till finalen, jag hade ju 2,5-3 timmars bilkörning framför mig, så jag packade ihop våra attrialjer och styrde kosan hemmåt.

Kl. 7 var jag hemma, tog ut Mimmi på en ordentlig promenad och sedan hoppade jag i duschen och slocknade sedan på soffan.... Ganska nöjd med min och Izas dag....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till fint resultat med Iza! Hon fick ju jättefin kritik :)

Anonym sa...

Jaa, det är en liten stjärna jag har...

Eva W sa...

Grattis till det fina resultatet! Var roligt att se er igår..

Anonym sa...

Det var kul att träffa dej och Lisa, och att vi fick komma ut i skogen en stund, annars hade nog dagen känts ännu längre....

Anonym sa...

Grattis till det fina resultatet i utställnings-ringen!Jag visste att domaren skulle gilla charmiga Iza :)

Anonym sa...

Jag säger än en gång Grattis!!! NI var så duktiga BÅDA två :)
Finfin kritik och som vi sa igår... hon får visst bli större ;)
Om beteendet är framavlat.... tror nog lilla loppan har blivit riktigt bra tränat och hundar med viljan att lära sig saker är nog det som finns!