måndag 5 oktober 2009

Kurs i Kurravaara

Lena och Puma får instruktioner av Carina
Appellplan i Kurravaara. Boendet till höger.... helt perfekt.

Träningsplanen med utsikt... inte illa va?


I helgen har jag varit på hundkurs i Kurravara. Det var superbra. Det var hemma hos Carina Andersson. Hon hade ett kursupplägg som var kanon.

Vi kom på fredagkväll och fick efter båttransport över Torneälv inkvartera oss. Jag och Iza fick bo tillsammans med två tjejer som hade varsin Rottis. Jag blev liiite fundersam, eftersom Iza inte är så förtjust i andra hundar (rädd). Men det fungerad jättebra och har varit hur nyttigt som helst för Iza.

På lördagmorgon när jag vaknade vid 6 tiden var det 11 grader kallt. Tur att man tagit med ordentligt med vinterkläder (yllesockar, kängor, mössa och vantar mm). Tog en ganska lång promenad med Iza i skogen och det var jätteskönt. När vi kom tillbaka var det dags för frukost både för mig och Iza. Iza åt bra, och fick sedan gå i buren och vila medan jag gick in till värdfolket och åt frukost.

Efter frukosten var det dags att sätta igång med träningen. Carina hade gett oss 10 minuterspass. Alla fick 4 pass på förmiddagen och 4 pass på eftermiddagen. Däremellan fick vi träna själva eller låta hunden vila och titta på de andra. Vi skulle tänka ut 4 olika moment som vi ville träna på förmiddagen. Jag valde position, apport, ligg - stanna kvar och fritt följ.
Vi låg alla på olika nivåer. En elithund, två i klass 2 och jag och en till som inte tävlat alls i lydnad.

När det var vår tur så insåg jag direkt att detta med position är något som vi tränat alldelens fel. Nu fick jag nya infallsvinklar på det och det var att alltid ta in hunden bakifrån för att få rätt position och det fungerade ju hur bra som helst... varför har jag inte tänkt på det tidigare??? utan försökt korrigera och korrigera. Carinas filosofi är att "aldrig" korrigera, utan endast belöna rätt. Fick kolla in Izas bakdelskontroll, och den var lika med noll, så då var det till att börja alldelens från grunden, och se till att träna det. Det tränar vi genom att träna på att backa... lite krångligt att få henne att backa, men med klicker och godis så fungerar det bra.

Förmiddagen rusade iväg och jag som tyckte att 10 minuter åt gången måste ge mycket väntetid och att det skulle bli långtråkigt, men icke, tiden rusade iväg och man fick jättemycket bra tips genom att titta på de andra.

Eftermiddagen flöt på i samma stil och när sista passet var gjort, så var Iza så trött så hon nästan vinglade. Hon ville promt in i rummet och in i buren... där sov hon som en död efter att ha fått mat. Jag kunde med gott samvete ägna kvällen åt att sitta inne hos Carina och prata hund, hundträning och ha det allmänt mysigt tillsammans med de andra kursdeltagarna.

På söndagen var det inte lika kallt, men det snöade istället. Allt förflöt bra och när sista passet för dagen var klart, så hade vi tränat: position, fritt följ, platsliggning, framförgående, rutan, apportering + att vi fått mängder av social träning.



Jag har fått lära mig så mycket om hundträning som jag tidigare inte alls tänkt på. Carina arbetar otroligt mycket med grunderna och detaljer. Inga hela moment. Varje moment delas upp i delar och varje del i mer delar. Det blir ett helt annat tänk.



Har man målsättning Elitklass, så tränar man för det redan från början. Då är det grunderna och detaljerna som är viktiga redan från början.




Vid 4-tiden så skjutsade Carinas man över mig och Iza till bilen och vi kunde nöjda och trötta åka hem.
Det var väldigt halkigt efter vägen och jag är glad över att jag böt till vinterdäck innan vi åkte upp. Det hade inte Lena gjort och hon fick problem i Kurravaarabackarna, men tog sig lyckligtvis hem på dryga två timmar.

Väl hemma igen så var det bara att hämta upp Mimmi, gå en promenad med henne, och sedan hem i duschen och sedan sängen. Sov som en stock till klockan ringde i morse.

Idag börjar valpkursen som jag ska ha. Det ska bli kul

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med kurs! jag kanske borde ta mig i kragen med lydnaden nu när agilitysäsongen är över. En kurs kanske skulle höja motivationen...
/Maria

Anonym sa...

Ja, jag hade verkligen velat vara med men men det får bli en annan gång för som jag har förstått så blir det fler gånger.....:)

Monica Micke och Sara