måndag 5 juli 2010

Rapport från en hektisk helg....

Jaa, då var denna hektiska helg över och jag har nu tagit en välförtjänt sovmorgon.
Det började redan i torsdags med att jag fixade alla startlistor och hela den administrativa delen av tävlingen färdigt. Sen var det inköp som stod på listan. Flängde runt i samhället flera timmar.

Fredag var lite lugnare, en del fix kvar som jag gjorde och sedan var det lydnadstävling på kvällen. Det var ju hundungdom som arrangerade detta också så det var ju lite fix och don innan den tävlingen också. Så var det dags för Izas lydnadsdebut. Den var knappast lysande, men då kan det ju bara bli bättre. Jag var lite stressad och Iza var illa förberedd, så jag gav ju inte lilla loppan de bästa förutsättningarna precis. Men vi gjorde vad vi kunde och vi hade väldigt trevlig ute på plan.
Här är facit: Platsliggning 0.. Hon la sig fint, låg kvar när jag gick. När jag vänder mig om så reser hon sig sakta och kommer smygande.. "Varför ska jag ligga här när du står där, mamma?"
Tandvisning: 9,5 ngt okonc.
Linförighet: 6,5 Hoppar på föraren, vid sväng, tappar konc, nosar.
Läggande: 7,5 Kraftigt dk, snett sitt vid avslut
Inkallande: 6 Tjuvstartar
Ställande: 0 stannar inte
Apportering: 5 tvekar, tar och släpper för tidigt
Hopp över hinder: 9,5 avslut (hoppar upp mot mig)
Helhetsintryck: 6

Vi har en del att jobba på som ni ser....men det var roligt och nu till helgen som kommer får vi kolla om vi kan prestera bättre. Jag vet ju vad vi behöver träna på. Och nästa helg ska vi på träningsläger till Kurravaara. Det behövs.

Lördagmorgon kliver jag upp vid 6 och åker ut till klubben. Plockar fram frukost till de boende och sätter igång att förbereda för tävlingen som börjar kl 8.45.
Dagen flyter på bra och allting klaffar bra, förutom att vi är så trötta på kvällen när tävlingarna är slut, så vi glömmer bort att vi måste ju kolla upp och städa toaletterna mm. Tack snälla Nina för att du fixade det... Efter tävlingarna så följer Maria Lindgren från Boden med hem till mig, för jag har lovat henne nattlogi. Vilka mysiga hundar hon har... lugna och fina trots att de kommer till en helt främmande miljö, så lägger de sig bara ner och sover...
Iza bor hos husse denna helg eftersom jag är så mycket upptagen. Men jag åker upp till henne en stund på lördagkväll i alla fall.

Söndag försover jag mig.... det som inte får hända händer.... vaknar kvart över 6. Hoppar i kläderna och åker ut på klubben. Det börjar dessutom regna... Humöret i botten och när jag kommer på klubben, så finns det inte en käft där... Har lust att börja gråta och hoppa i bilen och åka hem och skita i allt. Men så gör man ju inte utan man biter ihop och sätter igång..... Ringer och väcker Mikaela som också försovit sig. Eva Wuopio från Luleå kommer till undsättning och plockar fram frukosten.... TACK EVA!. Hur som helst, så börjar det droppa in lite folk och regnet tilltar men allt fixar sig och vi kan köra igång som planerat, mitt humör stiger i takt med att allt fungerar... Tävlingarna flyter på bra fast jag ser inte så mycket av det, sitter vid datorn hela dagen och ser inte mycket av tävlingarna. Men ett lopp tittar jag på extra mycket och det är loppet som Engla gör. Ett helt suveränt lopp. De är så duktiga både lilla Engla och Eva. Jättegrattis till det fina loppet och till segern och pinnen....

Klockan 5 är vi klara med städning och allt. Alla från Malmen och Hundungdom har stannat kvar (dom tordes väl inte annat efter vad jag sagt i högtalaren före sista loppet) för att hjälpa till att plocka undan och städa. Kan upplysa här att Monica på kansliet var mycket nöjd när hon kom till jobbet idag. Hon hade nog förväntat sig en hel del jobb med att städa och röja, men det slapp hon.

När allt var klart, åkte jag upp till Malmberget och hämtade Iza och Mimmi och tog med dem på en skogsprommenad ute vid Nautanen. Monica, Micke och Sara var också med. Iza blev överförtjust över att få träffa på Micke och Sara igen och Mimmi njöt av att få strosa i skogen.
Vi hann just in i bilen efter prommisen så öppnade skyarna sig och ett rejält störtregn kom.
Tog en mjukglass på kullekiosken och sedan blev det en kopp te hos Monica innan jag åkte och lämnade igen Mimmi till Egon.

Kom hem vid 9-tiden, då var det bara duschen och sängen som gällde...
Nu har jag tagit lite sovmorgon men ska klä på mig och åka till jobbet. Bara denna vecka kvar att jobba sen SEMESTER i 5 veckor...

Vi hörs...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det måste jag säga att ni Hundungdomar hade städat så fint efter er så man fick fundera på om det varit några aktiviteter under helgen - en stor eloge till er allihop - sedan måste jag också få säga att det var så otroligt roligt att få hjälpa till och grilla hamburgare på söndagens tävlingar och verkligen få se hur mycket folk dessa tävlingar drar - så här ska det se ut på en brukshundsklubb....:)

Monica Micke och Sara