torsdag 29 juli 2010

En härlig Nattavaara-dag

I morse så jag på fejan att Anna Karin bakade tårtbottnar.... mums , bestämde med Monica att vi åker dit. Hade pratat om det igår. Ställde frågan till Anna-Karin hur hon kunde veta att vi var på väg till henne. Tyvärr så var inte tårtan till oss, utan till Tomas som fyller år idag. Nåväl vi bestämde oss för att åka dit i alla fall. Sa till Anna Karin att vi kommer till lunch... och hon tog mej på orden. När vi kom, så var småplättarna klara... det var bara att hugga in... Hon är otrolig den tjejen... var får hon all energi ifrån. Det måste vara byaluften. (Men mej tar den bara knäcken på... byaluften alltså).

När vi ätit och fikat (förlåt Tomas att vi tog från din födelsedagstårta före dej... men Anna-Karin skar första biten) och hälsat på alla djuren och beundrat den vackra trädgården så åkte vi ut i skogen för att lägga lite spår.... Det är minst en och en halv månad sedan Iza spårat senast och jag la ett helt vanligt appellspår till henne. Med riktiga pinnar och slutpinne... inga leksaker. När jag tog fram selen blev det liv på damen... hon var riktigt taggad... hoppade fram mot påsläppet som en groda. Men jag hade bestämt att detta spår ska gå lungt och sansat. Inget hoppande i spåret, så jag var beredd att hålla emot ordentligt. Men hon lugnade ner sig genast när hon fått upp spåret och gick kanonfint. Missade första apporten, men det var jag som var ouppmärksam. Anna Karin som gick med sa att hon hade markerat den, men jag såg inte det. Första vinkeln gick som på räls, andra apporten lika så. Den andra vinkeln fick hon leta efter lite... först tog hon den, sen gick hon av och gick tillbaka och utredde lite för att sedan åter ta upp spåret och gå direkt på slutet som hon tog utan problem.... Det är en liten stjärna jag har där i andra änden av spårlinan.

Monica la ut ett appellspår till Sara som inte heller har spårat på länge, hon var ganska ringrostig och visste inte riktigt vad hon skulle göra... hon gick upp i vinden och skulle vara en utmärkt sökhund... efter mycket om och men så tog de sig runt och Anna-Karin la ut ett riktigt kort motivationsspår till henne, som hon tog jättefint och där Anna-Karin själv var behöningen på slutet.

Anna Karin hade lagt ett spår till Micke, och även han hade en del problem på sitt spår, hade lite problem att komma igång, med en ovan förare (det var jag som gick med honom) som inte kan läsa honom så bra som matte kan... men till slut löste även han problemen och tog alla pinnar inkl. slutet.

Jag hade lagt ut ett kringel spår till Dante med 4 pinnar och slut. När jag gått ca 200 meter blev jag akut kissnödig och gjorde en avstickare på ca 4 meter... kissade.... gick tillbaka till spåret och fortsatte att lägga ut det. Dante löste galant alla knepigheter... där jag gått in och kissat gick han in ca en meter men gick sedan tillbaks på spåret... märkte att det var en återgång. En pinne hade jag lagt ut lite fult... precis bakom en stock som han hoppade över... han nästan vände i luften för att ta pinnen.... Han är fantastisk att se när han jobbar.

När alla tagit sina spår, så var klockan ganska mycket och jag och Monica gjorde oss beredda att åka hem. Men i Nattavaara åker man inte hem utan middag tydligen. Vi tycket ju att nu måste ju Anna Karin och Tomas få ta emot eventuella gratulanter i fred, men det vara bara att åka in till gården och få en så otroligt god hemlagad ärtsoppa med egenodlad färsk timjan i. Otroligt gott. Tack igen för en underbar dag hos en underbar familj....

Det var dagen idag det.... i tisdags var jag ner på en bergerträff hos Yvonne i Piteå. Det var också jätteroligt. Vi var totalt 6 st bergerägare och totalt 11 hundar varav 9 var berger (en face race)
Den äldsta var Yvonnes egen Käck som är 11 år och den yngsta var Yvonnes Lycka som är 12 veckor. 6 stycken av hundarna kom från samma kennel nämnligen Mari Jomgarts.
Det blev mycket hundsnack, fika och så tränade vi agility. Åt pizza på pizzerian i närheten och tränade därefter mer agility. Vid halv 9 på kvällen var alla trötta och vi begav oss till en badstrand i närheten där alla hundar badade mer eller mindre frivilligt... En del fick bäras ut i vattnet medan andra simmade konstant hela tiden med pinnar i munnen...
Efter träffen åkte jag iväg till Tvärån, till Lena och Kjell. Hade blivit lovad nattlogi där. Det blev inte någon lång pratstund på kvällen, för jag var så trött, så sängen hägrade. Man sover otroligt gott i deras uthus... På mogonen efter kaffe och lite prat så åkte jag iväg till Luleå och gick in på Djurmagasinet. Hade tänkt titta efter en krok till bakluckan, så jag kan ha den öppen men ändå låsa.. hittade ingen. Men hittade ett frottetäcke till Iza som man blöter och som håller henne sval. Det fungerade utmärkt, det var ganska varmt i bilen (trots AC). Blötte täcket i Boden och det var fortfarande svalt och fuktigt när vi kom hem till Gällivare. Fungerade alltså helt perfekt.

Nu är klockan snart 23.00 och jag ska ta en dusch och få bort allt myggmedel från idag. Därefter blir det lopplådan....

Ha det gott.. vi hörs.

Inga kommentarer: