tisdag 22 maj 2012

Vilodag

I går morse sa matte att vi skulle ha en vilodag. Det lät inte roligt. Vila gör man när man är trött och jag är aldrig trött. Men jag tror att matte ville ha en vilodag för hennes bil är trasig. Då måste hon gå långt med oss i koppel för att komma till skogen. Hon gillar inte riktigt att gå med både mig och Iza i koppel, för både jag och Iza vill vara först och då kivas vi lite om den positionen. Iza vinner alltid, för matte gör mitt koppel kortare än Izas. Det är fusk... Nåväl, en vilodag får väl gå då tänkte jag, det finns ju en hel gräsmatta på våran uteplats som behöver luckras upp. Den biten tar jag hand om. Konstigt att inte matte blev glad. Hon visar då ingen som helst tacksamhet när man försöker hjälpa till. Blev lite rastlös fram emot kvällen, men då kom en ängel som heter Monica. Hennes bil fungerar och hon hade gjort plats för mig och Iza där bak. Så nu bar det av ut i skogen tillsammans med matte, Monica Micke Sara och Iza... superkul, vi slapp ha hel vilodag.... .. Nu skulle det springas som bara den. När vi sprang efter skogsvägen till Nautanen så kom en bil, matte blev lite hysterisk. Höll fast mig så hårt så jag var tvungen att bita henne lite i läppen. Aj,aj... då blev hon arg, arg på lilla jag. Dumma människa. Men jag insåg att det är nog bäst att göra som matte säger, och inte trilskas när hon håller mig, så jag lugnade ner mig och då blev matte glad igen, men det rann blod från hennes läpp. Det blev en ganska lång härlig promenad och jag var ganska trött när vi kom tillbaka till bilen. Hade inte något emot att hoppa in. När vi kom hem var jag både trött och hungrig. Men vet ni vad skrället till människa gjorde då.... Jag var vrålhungrig och hon blandade vatten i min mat. Det gjorde ju att jag inte kunde äta så fort som jag brukar... Nu var det knappt jag han före Iza. Men faktiskt så kändes det nog lite bättre i magen när det inte gick så fort med maten. Kanske inte så dumt. Men nu är det en ny dag. Idag ska matte få bilen repad. Den ska visst få en ny startmotor. Sen ska vi åka ut på klubben när matte jobbat färdigt. Klubben är ett trevligt ställe där det finns massor att göra och många andra hundar. Idag ska Iza få träna agility (det ser superskoj ut, men jag är visst för liten för att träna det) med Johanna och så sa matte att hon och jag skulle gå in i klubbstugan och klicka in mig. Har inte en aning om vad det är, men vi får väl se. Berättar i morgon om vad det var och hur det gick. Nu ska jag ta en liten tupplur... /Pontus

Inga kommentarer: