måndag 21 maj 2012

Nu tar jag över....

Jag har sett att matte har en blogg, men hon bloggar aldrig. Nu tar jag över den. Jag är valp i familjen Sundling. Har bott hos dom i drygt 4 veckor nu. Det är ganska bra. Jag har en storasyster som heter Iza och en katt som heter Lotta. Sen finns det något i en bur som flaxar omkring. Matte och husse kallar den för Nicke. Det är ganska bra här, för jag får mat (och ibland sticker husse till mig en korvbit, mums). Jag har en skön bädd som jag sover på ibland. Får vara ute och leka hur mycket jag vill. Det enda som är jobbigt här är att så fort jag vaknar så slänger dom ut mig. Jag är ju trött och vill inte ut.... det fattar dom inte. Men så fort jag kissat (och dom säger att jag är sååå duktig) så får jag komma in. Konstigt det där med duktig... när jag kissar inne på mattan så säger dom aldrig att jag är duktig, bara när jag kissar ute. Fattar inte riktigt det där... På helgerna åker vi till ett ställe som heter "stugan". Där är det perfekt att vara. Finns hur mycket som helst att göra och jag och Iza är ute hela dagarna. En hel skog full med pinnar och andra roliga grejer som jag kan undersöka. Iza har berättat att när isen är borta från sjön, då kan man bada och simma... vad nu det är, men hon verkar väldigt glad när hon pratar om det, så det är säkert skoj. På tal om Iza, så kan hon vara ganska besvärlig ibland. Hon tror att det bara är hon som bestämmer. Jag får inte göra allt som hon gör. T ex får inte vara i matte och husses säng... det får bara hon. Jag får inte lika bra mat som hon och om jag försöker sno en bit från henne, då blir hon skitsur och morrar åt mig... Fattar inte det. Hon har ju hur många torrfoderkulor som helst och mina är ju slut. Matte sticker iväg varje dag till något som hon kallar jobbet. Men husse är hemma med oss andra. Fast på onsdagar jobbar både husse, Iza och jag. Då åker vi runt i bilen och tittar i folks brevlådor... husse lägger någonting i dom. Jag ska också börja jobba snart. Matte har sagt att jag ska jobba med "gå valpkurs". Vi får väl se vad det är. Sen har hon sagt att vi måste börja ringträna, för jag ska ställas ut i augusti. Då ska någon titta på mig och säga att jag är jättefin, sen ska jag få någon rosett av något slag... undra om man kan äta det.. Jag ska bli spårhund när jag blir stor. Iza är spårhund och hon kan spåra upp allt i skogen. Det vill jag också kunna. Men matte har sagt att man måste träna på det, för det finns massor med dofter i skogen och man måste lära sig att föja rätt spår. Men det kan jag redan det är bara det att det finns så mycket annat som luktar lika gott och spännande och som måste undersökas. När matte kommer hem från jobbet då brukar vi åka ut i skogen och gå, eller som matte säger promenera... då brukar jag få träffa många andra hundar och det är kul. De flesta är väldigt snälla. Speciellt två brukar vi träffa ofta, det är två collier som heter Micke och Sara. Sen brukar vi ibland träffa 4 små små hundar. Dom är vuxna men mycket mindre än jag är. Dom kallas pappilotter... få se om jag kommer ihåg vad de heter...... jo. Taggen han är störst, sen heter en Lilleman, en tjej heter Tiffy och så en liten tjej som heter Flame. Sen träffar vi på andra hundar också och det är kul. Nu börjar jag bli lite trött och jag tror jag ska vila en stund.../Pontus

Inga kommentarer: