onsdag 19 augusti 2009

Nattavaara




Idag har jag och Monica varit ut till Nattavaara. Men inte för att valla får eller hälsa på Anna-Karin i första hand, utan vi har varit och tittat på något som eventuellt kan bli ett fritidsboende där. En söt liten stuga på 2 rok med en jättehärligt stor tomt, som gränsar till skogen...

Naturligtvis var vi ju också tvungna att kolla in bäna när vi var där också, och ta en fika hos fröken Jakobsson samt en promenad i skogen så hundarna fick springa av sig. Bäna var inne och Iza var inte alls lika kaxig nu när utrymmet var litet och fåren nära. Men hon var klart intresserad.
p
Naturligtvis hade jag inte kameran med nu heller, men Anna-Karin har fotat och om hon lägger in någon bild på sin blogg, så kanske jag kan knycka en.

Igår var vi ute och spårade och det har vi fotat och filmat, så till helgen kanske jag kan lägga in någon filmsnutt på det. Annars finns det nog på Monikas blogg http://lindströmmonica.blogspot.com/

Iza fick lite väl mycket störning på spåret igår och det gick inte så bra. Jag hade lagt ut spåret och det var ett enkelt spår ca 200 meter med en böj och en slutapport. Problemet för Iza var att det var Monica som höll i linan och inte jag. Jag gick helt passiv med ca 10 meter bakom Monika och det gick inte alls. Hon spårade några meter, sen kolla hon "var är matte" snurrade och visste inte alls vad hon skulle göra... spårade några meter igen och så vidare med uppehåll och så. Efter halva spåret bröt vi, märkte ut var vi var och så fick hon gå till bilen en stund medan vi spårade med Micke. Därefter tog vi ut Iza igen och jag gick då jämnsides med Monica, men det var fortfarande hon som höll i linan och nu gick det bättre, inte helt perfekt, men bättre och hon klarade ut spåret och kom till slutapporten.

Vi får fortsätta med detta några gånger, jag vill nämligen ha henne lite mer självständig.
Vi har en otroligt fin kontakt och det är ju toppen (det jobbar man ju mycket med), men samtidigt vill jag ju att hon ska kunna jobba mer självständigt också, med störning, och det är det som är syftet med att jag låter någon som hon känner bra också spåra med henne.

Nää, nu är klockan mycket, dags att hoppa i duschen och sedan i sängen...




3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst var det härliga bilder som Anna-Karin fått till......ska lägga in några i min blogg också. Filmen på spåren kommer..........men det har blivit så sent på kvällarna så jag har inte orkat, börjar nog bli gammal..:)

Monica,Micke och Sara

Marie-Louise sa...

Jättefin bild på Iza, den högst uppe:))

Lena o vovvarna sa...

Håller med,vilken fin bild på Iza och härlig bild på er allihopa på skogsprommisen :)