tisdag 15 mars 2011

En liten eftermiddagspromenad!

I går efter jobbet, så bestämde Monica och jag att vi skulle ta en promenad upp till Hirvas med hundarna. Vi åkte ut vid halv 5, strålande sol, kopplade hundarna i sele och lina, så de fick dra lite (skönt uppför att få lite hjälp).

Vi hade precis börjat gå när vi mötte Maria Ömalm och hennes kompis Emma. Med sig hade de lilla Tuva. Någonting hände, för Tuva greps av panik blev helt blockerad och stack med världens fart uppåt igen. Maria och Emma vände om och sprang efter henne, och jag och Monica beslöt vänta en liten stund om det var oss hon blev rädd för. Började sedan gå sakta upp och titta efter den lilla damen, men såg ingenting. Nu började det stora letandet. Solen gick ner, det blev mörkt och vi vandrade upp och ner för Hirvas. Maria och Emma i endast träningskläder. Vi fick tag i polisen som kom och öppnade bommen så Maria kunde köra upp med bilen, Marias bror kom med skoter och letade runt ikring, men ingen liten Tuva. När klockan var 8 och ingen hund syntes till så beslöt jag och Monica att vi tar bilen och kör till Tjautjas och kollar efter vägen om den lilla Tuvis tagit sig ner dit. Men ingen Tuva där heller.
Kvart i 9 avbröt jag och Monica sökandet för att åka hem och ge hundarna lite mat och även äta själva. Marias sambo Mike hade då kommit till hjälp åt Maria som var nu var i upplösningstillstånd. Det var nu ca 18 grader kallt och storm uppe på Hirvas.
Tittade hela vägen in till Kullen efter Tuva liten som bara är 10 månader, men ingen vovve.
När jag svänger in på parkeringen hemma ringer telefon och Maria meddelade att Tuva var funnen. Hon hade legat och tryckt under masten på Hirvas. Måste ha smugit dit när ingen var där uppe på toppen, för vi hade sökt där flera gånger... Nåja lilla Tuva var välbehållen och efter upptining och lite mat så var hon som vanligt.

Nu trodde jag att jag skulle få sova gott, men ack vad jag bedrog mig. Det märks att man börjar bli lite till åren för vandringarna uppför och nerför Hirvas satte sina spår och i natt har mina smalben (på framsidan) värkt så jag höll på att bli tokig.... men efter att ha masserat ett tag så kunde jag somna om.

Det blev en lite längre promenad än vad vi hade tänkt. Men huvudsaken var att lilla Tuva kom till rätta utan men. Och jag och Monica fick i alla fall motion så det räcker för någon dag framåt...

Nu måste jag jobba en stund till innan det är dags att åka hem och ta en liten siesta.

Har förresten varit på Bäckåsen och kollat på lägenheterna idag. Vi lämnade in önskemål om 5A, 6A och 4A. Får se vad vi får... besked under april skulle jag tro....

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det blev en liten längre promenad än vad vi hade räknat med men slutet gott allting gott och så får vi väl dras med lite "pensionärsproblem" - om hundra år så märks det inte...:)

I kväll så blir det nog en promenad i sarkasvaara och sedan blir jag en "soffpotatis"

Ha det
Monica Micke och Sara