tisdag 15 september 2009

Veterinärbesök

Så var ännu ett veterinärbesök avklarat. Den här gången var det både Iza och Mimmi.

Mimmi har mycket tandsten och det var dags att tas bort. Det är alltid med lite bävan jag lämnar in henne för det, för första gången jag gjorde det så fick hon ett EP-anfall, och det var inte roligt att se. Men förra gången gick det bra, så jag hoppades naturligtvis att det skulle gå bra även denna gång. Malin kollade noga i Mimmis journal så hon gav samma narkosmedel som förra gången, då hon inte alls reagerat. Hon blev sövd och veterinären kollade därefter in Izas ögon, de har varit lite variga några dagar. Julia (veterinären) konstaterade att hon hade en ögoninfektion, men av lindrig art och det var inga problem att vaccinera henne. Hon fick både 1-års sprutan och första rabiesvaccinationen. Hon har nu också fått ett EU-pass. (måste nog klistra in ett foto i det).

När Iza var klar, så åkte jag iväg ut till klubben, efter att ha lämnat mitt mobilnummer till Malin. Men jag hann inte mer än få i mig en kopp kaffe där ute och kolla in anmälningarna till min valpkurs, förrän de ringde från veterinären att jag måste komma, för Mimmi hade nu vaknat och var väldigt orolig. Så jag hoppade direkt i bilen och åkte dit. Hon blev lugn när jag kom och la sig ner och sov lungt i en timme. Malin berättade att Mimmi hade fått ett litet EP-anfall, men det hade släppt ganska fort. Inga skakningar, utan hon hade bara blivit stel för en liten stund. Men det hade gått bra att få bort tandstenen, så när som lite på en framtand som var kvar när hon började vakna och de ville inte ge mer narkos till henne. Detta var definitivt sista gången som tandsten tas från Mimmi.

Nu är vi hemma igen efter en runda till apoteket, och ikväll blir det till att ta det väldigt lugnt. Mimmi får sova i lugn och ro, så är hon förhoppningsvis pigg och alert i morgon.

Så´na här dagar är inte roliga... det är så jobbigt för hundarna och då är det jobbigt för mig också. Dessutom blev jag 3000:- fattigare. Det är dags att göra uppror mot att det tas ut moms på djursjukvård och att det är fantasipriser på alla åtgärder.

Nu ska jag ta och käka lite och sedan vila med Mimmi, jaa Iza får också vara med.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag kan verkligen hålla med dig om att man borde göra uppror mot dessa dyra veterinärräkningar, blev själv 2500 kr fattigare och det är inte klart än.....:(

Det är väl skönt att hon hänger med så bra våran lilla Mimmi.

Monica Micke och Sara

Marie-Louise sa...

Huvvaligen, att söva sin bästa vän är alltid obehagligt! Jag vet! Man får nog lov att komma på någon dunderkur att mata vovvarna med så man inte behöver till vetten mer än för vaccinering. Det är nog dyrt!

Aja, hare gott!

Lena o Puma sa...

Ja man blir ganska fundersam över dessa veterinärkostnader! Sist jag var där med Puma när hon hade haft flytningar tog dom ett bakterieprov (som tog 5 min att få fram resultatet till) Det kostade mig 1000:-
Skönt iallafall att Mimmi piggnade till :)