måndag 21 september 2009

Veckan och helgen som varit

Jag är lite slö med bloggandet, ja jag är lite slö över huvudtaget nu för tiden... Tycker att jag bara jobbar, rastar och aktiverar hundar. Hinner inte med mycket mer.

Men vi har i alla fall börjat på agilitykurs Iza och jag. Det är mest för att Iza ska få träna på att vara på agilityplanen tillsammans med andra hundar. Jag trodde att det skulle bli kaos, men det har fungerat jättebra. Hon kan focusera på mig och vad hon ska göra. Vi har tränat lite kombinationer och det har gått hyfsat. Det har ju inte varit så mycket agility i sommar, utan vi har ju mest varit ute i skogen.

I skogen har vi varit även denna helg. Inte så mycket eftersom det varit tävlingar på klubben och jag har hjälpt till som köksassistent. Men ett par spår har vi hunnit med i veckan. På fredag la jag och Monica ett parallellspår åt Sara och Iza. Ett rakt spår med en apport, en vinkel och en slutapport. Vi släppte på hundarna samtidigt och Iza gick så bra, gick dock lite för långt i vinkeln, men kom snabbt tillbaka och tog upp spåret igen och sedan gick det som på räls till slutapporten. På lördag la jag ett långt spår utan tvära vinklar och med 5 apporter. Hon gick riktigt bra, markerade alla apporter och var ordentligt trött när det var ca 50 meter kvar. Tittade på mig och verkade säga "Nu orkar jag inge mer", men hon fortsatte efter en liten paus och tog slutet.
Hon är min lilla stjärna...

På söndag var det strålande väder på eftermiddagen och vi gick en ordentlig skogsprommenad ute mot Nautanen. För första gången fick jag möjlighet att gömma mig för Iza. Hon brukar hålla stenkoll på var jag är när vi är ute. Men idag var det något som lockade när vi tog en liten rast. Kvickt gömde jag mig och när Iza kom till platsen där vi rastade och där Monica satt blev det lite panik i blicken på Iza "Var är matte???" Hon började spåra tillbaka, så Monica fick ropa på henne. Efter en liten stund, talade Micke om för henne att din matte är åt det här hållet, och kom och visade henne... När hon hittade mig blev det pussar och kramar. Hon lämnade mig inte ur sikte fler gånger denna dag.
Lilla Mimmi klarade av skogsprommenade ganska bra, men där det blev oländigt i skogen, så fick jag bära henne, hon får ju inte anstränga sig så mycket eftersom hon äter antibiotika just nu.

Ikväll blir det agilitykurs, ska bli kul att se vad Evve och Anna hittat på denna gång....

3 kommentarer:

Monica,Micke och Sara sa...

Tänkte att jag skulle komma och kolla vad ni håller på med på kursen men (vågar jag säga det) har lite ont i benen............ja, ja, ja, jag ska ringa i morrn....:)

Du glömde tala om att vi såg ett par stycken björnbajshögar på våran skogspromenad.....usch då!

Ha det

Marie-Louise sa...

jaa, och själv känner man att man har hunnit för lite med hund sista två veckorna. Men sånt är ju livet!

Kan se framför mig er på agilitybanan, men hade viljat se det på riktigt, så kanske att man kommer och kikar någon av tillfällena :))

Unknown sa...

Ni är så välkomna att titta på vår kurs/träning.... måndagar och torsdagar. På torsdagar är det lite trångt, för då körs två kurser...