torsdag 3 juni 2010

Skendräktighet, träning och bajsplockning

Nu är lilla loppan skendräktig igen, jag hade räknat fel, och ropat hej innan vi var över bäcken. För om man räknar rätt, så är det ca 63 dagar sedan hon var i höglöpet... och jag som trodde att vi skulle slippa eländet. Men nu är det här och Iza har det riktigt jobbigt med hormoner som rusar runt i kroppen. Har nu försökt ta till de knep jag kan. Drar in på maten (vilket hon själv gjort) ökad motion och aktivitet, plockat bort alla grejer som kan tänkas vara "valpar". Idag så visste hon inte riktigt hur hon skulle betee sig när Micke (collie-Micke) kom in i sovrummet där hon har sin bädd. Hon älskar ju Micke, men han kom för nära, så hon bara pep... Det är inte lätt när man inte begriper vad som händer i kroppen.

Vi har idag i regnet varit ute och plockat hundbajs på gångstigarna runt Fjällnäs och på strandpromenaden mellan järnvägen och gamla OK. Det var inte så mycket hundbajs, men desto mer hästbajs, och det är ju inga små högar precis. Monica var bussig och kom och hjälpte mig. Det här gör vi för klubben, som får betalt av kommunen för att vi rensar upp gångstigarna i samhällena.

Efter hundbajsplockningen for vi ut och tränade på klubben. Det gick hyfsat med tanke på att Iza inte var alltför fokuserad. Körde en platsliggning med Micke på sidan och det gick ganska bra. Hon reste sig två gånger, men sista gången jag la henne, låg hon still i 3 minuter (trots en enveten mygga som surrade runt nosen) och låg fint kvar när jag kom tillbaka till henne. Därefter tränade vi lite läggande och ställand under gång. Läggandet går bra och ställandet går bättre och bättre.
Nu måste jag ta tag i posisionsarbetet, men med tanke på hennes nuvarande mentala status, så tror jag att det får vara ett tag.

På söndag har vi städdag ute på torpet. Hoppas nu att det kommer en del folk, så det blir något gjort.

Nu ska jag surfa runt lite och sen hoppa i säng.... Vi hörs

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det är inte lätt när det aldrig kommer några valpar...........Stackars Pappa Micke han förstår ingenting - det är tur att hon är så förtjust i honom så hon bara "klagade" på att han kom för nära....:)

Ja det gick ju riktigt bra att plocka hundskit på promenadstigarna och man känner ju att man tar sitt ansvar som hundägare - men det är väl kanske på sin plats att ändå kritisera "alla andra" som inte gör det för skulle alla plocka upp efter sin hund/häst som VI gör så skulle det se riktigt fint ut i vårat samhälle......:)

Monica Micke och Sara