tisdag 23 juli 2013

Vaddå semester!!!!

Jag ska tala om för er att semester är inget latmansgöra.
Jag har fullt upp här i stugan. Först och främst så måste jag vakta kaninerna så de inte rymmer. Ligger under stugan så de inte ser mig. Men jag har stenkoll på dem. Och gu nåde den som rymmer.
En morgon när vi var inne i stugan, matte hade tvingat in mig, så grävde de ett hål och smet. När husse upptäckte att kaninerna rymt, så försökte matte jaga dem för att få fast dem. Ville som är tjock var ingen konst för henne att få fast, men Nova var kvick i fötterna och matte hade inte en chans. Då släppte de ut mig... det skulle de ha gjort från början, så hade matte inte behövt ta ut sig så. Det tog bara en minut för mig att få fast Nova. Hon blev nog väldigt rädd för mig... hon spelade död när jag fick tag i henne. Men jag bet inte henne, höll bara fast henne tills matte kom och tog henne. Men oj vad hon skrek när matte tog henne. Man kunde tro att hon höll på att dö. Efter detta så har de hållt sig i sin inhägnad. Men jag måste ju i alla fall passa på dem.

Sen har vi en kråkfamilj här på tomten. Och dom är fräcka dom. De tror att de kan prommenera runt här på vår gård som de vill. Men jag jagar bort dem.  Ända upp på backen... sen får inte jag gå längre.

Ibland drar matte med mig ut på hjortronmyrarna också. Då måste jag vakta så det inte kommer några björnar. Matte är lite rädd för björnar, men det behöver hon ju inte vara när jag är med. Jag som är så stor och stark kommer att jaga bort varenda björn som finns på myren. Men vi har inte sett några björnar ännu. Dom törs nog inte komma när jag är med.

Till helgen ska jag vara ensam med husse i stugan, för matte och Iza ska gå en agilitykurs. Fattar inte att matte är så dum så hon går kurs med Iza... hon är ju så gamal och inte ids hon springa där inte. Hon skulle ta med mej istället, för då skulle de få se på agility. Ingen är så snabb som jag. Jag kan ta alla hinder på en gång.

Nää, nu kallar plikterna, måste ut och vakta kaninerna. Vi hörs.... PONTUS

Inga kommentarer: