torsdag 28 mars 2013

Påsk

Nu är det påsk och jag ska få lära mig att åka i skoterpulkan. Matte säger att man måste kunna det för att få följa med när vi ska åka långt. Men jag tror inte att jag behöver det, för jag har starka ben och kan springa hur långt som helst.... flera mil om jag får.

Idag är det skärtorsdag och vi har kommit hit till stugan. Husse gjorde en jätteeld av gamla stugan. Vi fick inte vara ute då, men vi såg genom fönstret. Det var en hiskligt stor eld, en tall som står bredvid den gamla stugan (som inte finns nu) tog eld, och jag tror att matte och husse blev lite oroliga för elden var jättestor. Men nu på kvällen (flera timmar senare) så brinner det bara litegrann. Husse säger att det nog kommer att brinna i ett par dygn, vi får väl se. Men det är lite otäckt tycker jag.

I morgon ska vi nog fara ut med skotern, kanske vi åker någonstans och pimplar, eller också så åker vi bara ut och finåker... Det är ganska bra, för då får jag springa och behöver nog inte lära mig att åka i pulkan.

Vi ska vara här i stugan ända till på måndag. Det är bra, för här får jag vara ute hur mycket jag vill (nästan) måste vara inne på natten. Här i stugan behöver vi inte heller några koppel. Nere på sjön så åker folk skidor och ofta har de hundar med sig som jag och Iza får jaga bort. Vi är jätteduktiga på det. Dom sticker så fort vi visar oss nere på isen. Det är ganska jobbigt att vakta gården här. Man måste skälla så fort man hör eller ser något. T ex talgoxarna tror att det här är deras gård och det är det ju inte, så jag måste köra bort dem. När kvällen kommer är man ganska hes. Men man sover riktigt gott här. Matte brukar vilja att jag ligger i hennes säng, men det blir så varmt, så jag brukar krypa ner under husses säng. Fast ibland är det skönt att ligga och gossa med matte också.

När vi kom idag, så satte matte några konstiga fjädrar i ett träd. Man skulle kunna tro att hon har plockat Nicke, men han har sina fjädrar kvar. Men det blev ganska fint i trädet. Matte säger att det är påskpynt och det ska man ha när det är påsk. Matte och husse har också tagit med några jättefina påsar med godis i. Dom säjer att det är påskharen som lämnat dem och att de är till Johanna och Linn. Men jag vet att det inte är så... Husse har köpt dom.

Nu är jag trött och ska tugga lite på mitt tuggben innan jag sover.  Natti natti /Pontus

Inga kommentarer: